Dag 4

Program for dagen + Zoomlink | Teori: Nøgletal og begreber | Sidste nyt fra branchen


Program for dagen og link til Zoom

I dag er der igen fokus på nøgletal og egenkontrol fordelt på kost- og profitcentre.

Vi mødes i Zoom kl. 09:00 på følgende link: https://eadania-dk.zoom.us/j/61240285520

Teori: Nøgletal og begreber #2

Formålet med dagens undervisning

Det er centralt for alle forretninger, at der er styr på økonomien, vi arbejder med kompetencer i forhold til prisfastsættelse og kontrolområder, samt færdigheder indenfor fagterminologien omkring økonomi, prisfastsættelse og salgskanaler

Pensum

Fagbog: Vangstrup, A. (2023). ØKONOMI OG INDTÆGTSSTYRING FOR OPLEVELSESERHVERVET. København: Lindhardt og Ringhof Forlag A/S.

Egenkontrol af nøgletal

En restaurant måler succes på mange måder: I ros fra kunder, anmeldelser fra lokale medier og genbesøg fra tilfredse kunder. Men hvis forretningen skal vare ved, har den også brug for nogle hårde tal.

Der er mindst syv nøgleforhold, der kan bruges til at måle de løbende omkostninger og indtægter i en restaurantvirksomhed. At holde styr på dem og bruge dem til at foretage justeringer af forretningen kan hjælpe ejeren eller investoren med at opretholde det rentabilitetsniveau, som virksomheden har brug for for at trives.

Læs mere om dette her!

Egenkontrol af KPI

Ydelsesmålinger for omkostningscentre inkluderer

Overskud sammenlignet med budget: Omkostningscentre vil normalt have budgetter at arbejde efter, så denne enkle sammenligning er meget nyttig.

Overskud per enhed: Da en omkostningscenters leder er ansvarlig for omkostninger og indtægter, er overskud per produceret eller leveret enhed en oplagt måling. En enkel måde at beregne dette på er at dividere overskuddet for en periode med de producerede enheder i perioden.

Bruttoavanceprocent: Dette er bruttofortjenesten divideret med salget og udtrykt som en procentdel. Det viser, hvor mange kr. i bruttofortjeneste der genereres pr. kr. af salg. Bruttofortjeneste kan betragtes som hoveddrivkraften for overskudsgenerering.

Udgifter/salg: Disse kan være nyttige forhold til at se, om udgifter (såsom administrationsomkostninger) holder sig i takt med salget.

KPI paradoks - kost- og profitcentre

En af de vigtigste aspekter ved at administrere et omkostningscenter er at måle dets ydeevne og effektivitet. Dette kan gøres ved hjælp af nøgleindikatorer (KPIs), der afspejler målene og formålene for omkostningscenteret og organisationen som helhed. KPIs er kvantificerbare målinger, der sporer og evaluerer omkostningscenterets fremskridt mod de ønskede resultater. De kan hjælpe ledere og interessenter med at identificere styrker og svagheder ved omkostningscenteret, sammenligne det med andre omkostningscentre eller branchebenchmarks og træffe informerede beslutninger for at forbedre dets ydeevne.

Dog er ikke alle KPIs velegnede for hvert omkostningscenter. Afhængigt af typen, funktionen og omfanget af omkostningscenteret kan forskellige KPIs være mere eller mindre relevante og nyttige. Derfor er det essentielt at vælge de rigtige KPIs, der stemmer overens med omkostningscenterets specifikke karakteristika og behov.

Læs mere om de forskellige KPI’er, der kan være værd at overveje ved valg og anvendelse af KPIs for omkostningscentre

Har du lyst til at følge med i, hvad der sker i Hospitalitybranchen? Vil du gerne have mere indsigt i alt der vedrører den bæredygtige dagsorden? Så husk at holde øje med om der bliver uploadet artikler, links m.m. Det er ikke et krav, at du læser med, men det vil bidrage positivt til dit studie at du har 'fingeren på pulsen'. Vi kommer også til at koble relevante emner til undervisningen. Du er selv velkommen til at bidrage med indlæg - send det til Marianne og så sørger hun for at få det uploadet. God læselyst.


Mash-ejeren Copenhagen Concepts gør klar til at lancere nyt bistrokoncept på kendt lokation ved hovedstaden, der skal være med til at løfte resultaterne i restaurantselskabet. Ifølge Copenhagen Concepts, der ejer MASH, er årsagen til den faldende omsætning, at forbrugerne holder igen, fordi renterne stiger.

  • Kan der være andre årsager til at driften er negativ? 

  • Koncept? 

  • Forretningsmodel? 

Læs med her!

Sidste nyt fra branchen