Information om Forudsætningsopgaver, den afsluttende eksamensopgave samt gode råd til din opgaveskrivning
Forudsætningskrav for indstilling til prøven
8.2.1 Registrering og opgørelse af fravær
Fraværet registreres af underviseren i begyndelsen af en lektion og vil løbende blive opgjort gennem seme-steret. Fremmøde vil blive opgjort forud for den ordinære prøve. Nærmere information oplyses af uddannelsen.
8.2.2 Obligatoriske opgaver
Der kan til nogle prøver være et krav om obligatoriske opgaver som forudsætningskrav for deltagelse i prøven. Nærmere information om opgavernes form, indhold og afleveringsfrist vil blive oplyst på Moodle.
8.2.3 Afhjælpning ved manglende opfyldelse af mødepligten
Hvis ikke du opfylder mødepligten på 80%, skal du aflevere en afhjælpningsopgave, for at kunne blive indstil-let til den pågældende eksamen. Hvis du ikke afleverer, eller ikke får godkendt afhjælpningsopgaven, har du brugt et eksamensforsøg.
Se information om afhjælpningsopgaven til den pågældende eksamen på Moodle.
Opgaven vurderes godkendt/ikke godkendt, og der gives ikke feedback ud over vurderingen. Hvis opgaven vurderes godkendt, indstilles du til prøven. Hvis opgaven vurderes ikke godkendt, kan du ikke indstilles til prøven, og bruger dermed et af dine tre prøveforsøg.
Prøven i Tema 1: Service og Oplevelser
Eksamensopgave, individuel skriftlig rapport:
Med udgangspunkt i en servicevirksomhed/-organisation i turisme- og oplevelsesindustrien skal den studerende udarbejde en skriftlig rapport. Den studerende udarbejder en rapport på baggrund af den godkendte problemformulering. Rapporten baseres på en servicevirksomhed/-organisation i relation til læringsmålene for Tema 1: Service & Oplevelser.
Eksamensforudsætninger
Den studerende skal have afleveret følgende opgaver:
Forudsætningsopgave 1 - Desk research (kilder, kildekritik, korrekt henvisningsteknik)
Aflevering : onsdag d. 11/9 kl. 12.30
Forudsætningsopgave 2 - Field research i grupper: Observationer hos en (service-)virksomhed
Aflevering: fredag d. 11/10 (Gruppeoplæg og observationsskema i pdf)
Mundtlig gruppepræsentation: mandag d. 21/10
Forudsætningsopgave 3 - Godkendelse af problemformulering til den skriftlige eksamensopgave
Aflevering: onsdag d.23/10 kl. 12.00
Formalia
Din problemformulering skal være godkendt af vejleder senest d. 23/10 kl. 12.00
Blanket til Problemformulering skal udfyldes og sendes til vejleder efter godkendelse.
Klik her for at downloade blanketten
Projektet skal have et omfang på minimum 14.400 og maksimum 16.800 anslag inklusive mellemrum.
Klik her for at downloade Projektvejledning DANIA
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med.
Du skal benytte APA som referencesystem til kilder.
Klik her for at tilgå vejledning til brug af APA referencesystem
Eksamensopgaven, individuel skriftlig rapport, skal afleveres på Wiseflow senest d. 30/10 kl. 12.00
Skabelon til din eksamensopgave
Vi har udarbejdet en skabelon, som kan hjælpe dig med opbygningen af din måske første akademiske opgave. Den er struktureret jævnfør Danias Projektvejledning og indeholder de afsnit der forventes i denne eksamensopgave. Den indeholder også en automatisk indholdsfortegnelse, som du kan supplere med underafsnit i det omfang det giver mening for dig.
Tidsplan
Ved projektskrivning anbefaler vi, at du laver din egen tidsplan. I en travl hverdag går dagene hurtigt og derfor er det vigtigt, at du strukturerer din tid bedst muligt.
En tidsplan er med til at give et overblik og ‘ro i maven’, så du ved du kan nå at gennemarbejde dit projekt og ende ud med et tilfredsstillende resultat.
Inspiration til opgaver du skal tage stilling til, når du laver din tidsplan
Hvor i projektet skal du starte?
Hvad skal du bruge mest tid på? Afsæt tid på de forskellige dele af opgaven – husk at evt. dataindsamling skal laves inden analyse kan skrives.
Hvem i dit netværk kan du sparre med ift. opgaven?
Skal du bruge vejledning fra en underviser?
Hvor meget kan du skrive i din fritid vs. i undervisningen?
Skab overblik - Teorivalg
Med udgangspunkt i din teoriramme skal du redegøre for, hvilke teorier du har valgt og hvordan de bidrager til at besvare din problemformulering. Det er en god ide at inddrage et kritisk blik på teorien som du har udvalgt. Derudover bør det nævnes, hvis der er relevante teorier der bevidst er fravalgt og hvorfor. Teoriafsnittet har til formål, kort at opridse valget af de teorier der benyttes i analysen. Teorierne gennemgås med en kort baggrundsbeskrivelse, og dernæst beskrives deres relevans for analysen samt eventuel kritik eller faldgrupper.
Teori er opgavens måde at anskue eller vinkle empirien (data) på. Hvilke definitioner eller opfattelser ligger bag den måde, man behandler sin empiri på? På den måde bliver teorien, man inddrager i sin undersøgelse, en form for grundantagelse, et fundament, der lægges ned over empirien for at gøre den ”forståelig” og mulig at analysere.
Problemformulering
Projektets problemformulering er det eller de spørgsmål, som projektet skal undersøge/besvare, og den hjælper dermed til at gøre projektets fokus tydeligt. Overordnet set stiller problemformuleringen spørgsmålene om hvad, hvorfor og hvordan. De enkelte elementer, kan indgå i problemformuleringen alene eller i et miks i forhold til de problemer, du vælger at undersøge. Valget af problemformulering og spørgsmål afspejler sværhedsgraden i det enkelte projekt.
Problemformuleringen
Peger på noget du undres over eller noget der mangler at blive undersøgt
Indeholder et hovedspørgsmål og evt. et underspørgsmål
Er kort og sprogligt præcis
Ét åbent spørgsmål – hvorfor/hvordan
Studiemæssigt relevant
Giver ikke nødvendigvis mening læst alene
Tidsmæssigt gennemførligt
Etisk forsvarligt
En reel udfordring
Operationaliserbar? Kan data skaffes?
I projektet kan problemformuleringen fremhæves typografisk, evt. ved at skrives med fed skrift eller i kursiv
Skal besvares i din konklusion. Tjek altid om konklusionen kan læses i forlængelse af problemformuleringen.
Vær opmærksom på at en problemformulering ofte kan ændre sig undervejs i skriveprocessen. Dog skal evt. ændringer godkendes af din vejleder.
Se videoen her for at få en bedre forståelse for, hvad en god problemformulering indebærer
Dataindsamling
Indsamlingen af empiriske data
Ved valg af metode til dataindsamling skelnes der mellem primært og sekundært data og kvantitative og kvalitative metoder. Som det ses af nedenstående, er der stor forskel på dataindsamlingsmetoderne og dermed efterfølgende på analyse- og fortolkningsmetoderne for de to perspektiver. Valget mellem disse metoder har stor betydning for analyse- og fortolkningsmetoderne. Kvantitativ dataanalyse involverer statistiske værktøjer til at identificere mønstre og sammenhænge, mens kvalitativ dataanalyse fokuserer på at forstå mening, erfaringer og kontekst gennem tematisk analyse og fortolkning. Dette betyder, at de to perspektiver kræver forskellige tilgange og værktøjer til at analysere og tolke de indsamlede data.
Analyse
Analyse er en central del af ethvert projekt, uanset fag. Det er gennem analysen, du undersøger spørgsmålet i problemformuleringen.
Analyse kan defineres som mødet mellem et redskab (teorier, metoder eller begreber) og en genstand (empiri eller data som fx interviews, observationer, eller spørgeskemaer).
At lave en analyse indebærer mere end blot at beskrive teori, metode eller data. Du skal foretage fagligt interessante og systematiske iagttagelser og identificere vigtige elementer ved den undersøgte genstand.
At analysere betyder at opdele en genstand (empiri) i dens bestanddele for at undersøge dem og deres indbyrdes relationer.
For at kunne analysere skal du anvende empiri, teori og metode. Uden dette bliver det blot en beskrivelse eller genfortælling. Gennem analysen viser du, at du både har forstået metoder og teorier og kan anvende dem på konkrete områder.
Perspektivering
Hvad er en perspektivering?
En perspektivering vil sige, at du sætter dit projekt i et andet perspektiv.
Den skal have et særligt fokus med en tydelig pointe, der giver mening i forhold til dit projekt.
Bidrage og udvikle til den samlede forståelse af dit projekt.
Pege på, hvad der fremover kan gøres eller undersøges i forhold til emnet.
Indledning
Selvom dit projekt starter med en indledning, anbefales du at skrive indledningen som noget af det sidste, når du ser dit projekt i en helhed.
Indledningen fungerer lidt ligesom bagsiden af en bog – den vækker nysgerrighed hos læseren omkring emnet der skrives om.
Væk læseren med en spændende indledning. I stedet for at skrive ”Jeg har fået til opgave at skrive det her projekt… så skal du skabe begejstring for projektet. Du skal give en fornemmelse af, hvad du vil gøre i projektet, hvorfor og hvordan.
Gode råd til en spændende indledning og hvad man skal undgå
Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant.
Fortæl kort om det centrale indhold i projektet og hvad du venter at kunne vise i projektet.
Stil evt. et spørgsmål. Skab nysgerrighed ved at indlede din tekst med et spørgsmål.
Indled f.eks. med et citat.
Fortæl noget opsigtsvækkende.
Hvad skal jeg undgå:
At gå i enkeltheder.
At teksten bliver for lang.
At bruge vendinger som "Jeg vil prøve at...". Det giver usikkerhed.
Konklusion
Konklusionen skal svare på din problemformulering.
Det er i konklusionen, at du fremlægger resultaterne af den undersøgelse, du har foretaget i projektet. Konklusionen skal IKKE indeholde nye perspektiver, men konkludere på det du allerede har analyseret.
En god idé, når du når til konklusionen i din skriveproces, er at kopiere din problemformulering ind øverst på siden i starten af din konklusion, så du hele tiden er klar på, hvad dit egentlige problem er og hvad du skal konkludere på.