Program for dagen og link til Zoom

I dag skal vi have fokus på, hvordan bestemte ledelsesstile kan styrke kommunikationen, motivationen og samarbejdet blandt medarbejderne. Ikke mindst, hvordan dette påvirker serviceleverancen.

Vi mødes i Zoom kl. 09:00 på følgende link: https://eadania-dk.zoom.us/j/61496023369

Teori: Ledelsesstile, der underbygger serviceværdikæden

Formålet med dagens undervisning

Formålet med dagens undervisning er at lære om forskellige ledelsesstile og, hvordan de kan underbygge serviceværdikæden. Gennem analyse og forståelse vil du kunne identificere og anvende passende ledelsesstile, der tilgodeser medarbejdernes trivsel samt skabe grobund for en bedre gæsteoplevelse.

Appreciative Inquiry

En effektiv tilgang til at skabe et fælles fokus og motivere medarbejdere er gennem teorien om Appreciative Inquiry. Dette indebærer at undersøge, hvad der fungerer i organisationen og hvorfor det virker. Ved at identificere og anerkende eksisterende styrker i organisationen kan denne tilgang fungere som et fundament for at styrke serviceværdikæden. Ved at fokusere på succeser frem for fejl, kan ledere og medarbejdere lære af positive erfaringer og bruge dem til at skabe en positiv forandring. På denne måde skabes en motivationskultur blandt medarbejderne, der understøtter en kontinuerlig forbedring af serviceleveringen.

Anerkendende ledelse, fremhæver de positive visioner for fremtiden. Dette kan motivere medarbejdere til at handle positivt og konstruktivt i øjeblikket. Ved at dyrke en arbejdskultur baseret på anerkendelse og fokus på styrker, fremmes et miljø, der er selvforstærkende og skaber grobund for trivsel og præstation. I en Appreciative Inquiry-proces erstattes problemer således med drømme.

En mulighedsorienteret og anerkendende tilgang til ledelse bidrager til udviklingen af selvsikre og selvstændige medarbejdere, der grundlæggende lære at vægte dagligdagens succeser over fejl og mangler som drivkraft til forbedring. Nedenfor kan du se den klassiske problemorienterede tilgang med Appreciative Inquiry. De to forskellige udviklingsprocesser, Appreciative Inquiry og problemorienteret tilgang, demonstrerer forskellige tilgange til håndtering af spørgsmål og anvendelse af ros eller kritik, som illustreret i figuren.

Appreciative Inquiry fokuserer på at udforske positive aspekter og succeser, mens problemorienteret tilgang sigter mod at identificere og løse problemer. Denne tilgang er mere traditionel og fokuserer på en kritisk gennemgang af eksisterende processer og praksisser for at identificere områder, der kræver forbedring. Disse tilgange fører til forskellige typer af spørgsmål og en varieret brug af ros og kritik i processen.


Hvordan starter man med at praktisere anerkendende ledelse?

Udover at have det med i dit mindset, når du befinder dig i en arbejdsrelateret kontekst, kan du udføre nogle specifikke øvelser, der kan hjælpe dig på vej til at praktisere anerkendende ledelse med dine medarbejdere.

Se med her og få opsummeret din viden om Appreciative Inquiry

Douglas MCgregor X & Y ledelsesteori  

Douglas McGregor præsenterede en teori, der kaster lys over lederens opfattelse af deres medarbejdere. Denne teori er opdelt i to aspekter, kendt som Teori X og Teori Y. Teori X reflekterer en mere traditionel tilgang, inspireret af klassisk organisations-teori og Frederick Taylors Scientific Management. Ifølge denne tilgang antages det, at mennesker er af natur dovne og uvillige til ansvar. Derfor indebærer ledelsesstilen ofte kontrol og dominans snarere end motivation.

I modsætning hertil fremmer Teori Y et mere positivt syn på mennesker og deres motivation på arbejdspladsen. Ifølge denne tilgang finder medarbejdere tilfredshed og motivation gennem arbejde, der bringer personlig opfyldelse og selvrealisering. De er villige til at påtage sig ansvar og engagerer sig aktivt i deres opgaver.

Kendskab til disse ledelsesteorier kan underbygge serviceværdikæden ved at hjælpe ledere med at tilpasse deres ledelsesstil efter medarbejderes motivation og adfærd. Ved at vælge den rette tilgang, der passer til medarbejdernes egenskaber og motivationsniveauer, kan ledere skabe et miljø, der fremmer effektivitet, trivsel og servicekvalitet.

5D- modellen

5D-modellen er en ramme, der bruges til at strukturere og guide forandringsprocesser, problemløsning, og projektledelse. Den består af fem faser, der hjælper ledere og teammedlemmer med at forstå, planlægge og gennemføre nødvendige ændringer eller projekter effektivt. 5D-modellen kan betragtes som en udvidelse eller tilpasning af 4D-modellen, hvor en ekstra fase er blevet tilføjet for at forbedre strukturen og processen. Her er en gennemgang af de fem faser i 5D-modellen:

Fase 1 Definition: I denne fase identificeres og defineres problemet eller projektet klart. Målet er at forstå, hvad der skal løses eller opnås.

Fase 2 Discover: I opdagelsesfasen samles data og information for at få en dybere forståelse af problemet eller situationen. 

Fase 3 Dream: Der udvikles løsninger og strategier for at adressere det identificerede problem eller projektmål.

Fase 4 Design: I denne fase er der fokus på, hvad der skal implementeres for at kunne realisere punkt 3.

Fase 5 Destiny: I denne fase vurderes resultaterne og løsningen afprøves.

5D-modellen kan anvendes i mange forskellige sammenhænge, herunder forandringsledelse, kvalitetsforbedring, projektledelse og strategisk planlægning. Ved at følge denne strukturerede tilgang kan ledere og teams sikre, at de når deres mål effektivt og effektivt adresserer de udfordringer, de står over for.

Har du lyst til at følge med i, hvad der sker i Hospitalitybranchen? Vil du gerne have mere indsigt i alt der vedrører den bæredygtige dagsorden? Så husk at holde øje med om der bliver uploadet artikler, links m.m. Det er ikke et krav, at du læser med, men det vil bidrage positivt til dit studie at du har 'fingeren på pulsen'. Vi kommer også til at koble relevante emner til undervisningen. Du er selv velkommen til at bidrage med indlæg - send det til Marianne og så sørger hun for at få det uploadet. God læselyst.

Sidste nyt fra branchen