Kontakt: Marianne Mensal +45 70 23 48 00

Merit for praktik

Her på siden finder du den information du skal bruge, når du skal søge merit for Praktik-teamet.

Hvad opnår jeg ved at søge merit for praktik?

For at opnå merit for praktik-temaet på uddannelsen, skal du kunne dokumentere, hvordan du gennem din uddannelse har formået at koble din viden på uddannelsen med din erhvervserfaring. Får du godkendt din merit, svarer det til, at du kan afkorte din uddannelse med 12 ugers fuldtidsstudie og bliver fritaget for praktik-teamet og herunder at skrive dit praktikprojekt.

Hvordan opnås merit for praktik-temaet på Service og oplevelsesøkonom uddannelsen?

Hvis du kan dokumentere, at du har erhvervet dig kompetencer på baggrund af erhvervserfaring, som kan sidestilles med de læringsmål, der er sat for praktik-modulet i gældende studieordningen kan du søge om at få merit for (15 ECTS svarende til) teamet ”Praktik”

Det er et krav for at få merit for praktikken, at prøverne der går forud for praktikken på uddannelsen, er bestået [1]. Derudover kan merit ikke gives med tilbagevirkende kraft.

Du skal udfylde et ansøgningsskema, som dokumenterer, hvordan du med din erhvervserfaring opfylder læringsmålene for praktikken på din uddannelse. Det danner baggrund for vurderingen af, om du kan være berettiget til merit. Læringsmål for hvert uddannelseselement findes i studieordningen for uddannelsen.

Studieordningerne kan findes på Danias hjemmsside: endelig-studieordning-for-serviceoekonom-20242.pdf (eadania.dk)

Værktøjer til at opnå merit for modulet ”Praktik”

Som en del af supportprogrammet får du værktøjer, du skal anvende under din uddannelse og kunne dokumentere du har udført når du fremsender din meritansøgning. Værktøjerne hjælper dig med at dokumentere, at du lever op til kravene, for at opnå merit på baggrund af din erhvervserfaring.

1)      Sæt dig ind i læringsmålene for modulet ”Praktik” det er læringsmålene du skal kunne dokumentere du opfylder for at opnå merit for praktik - Se læringsmålene her (link til PDF med læringsmål delt op efter ansøgningen)

De studerende opfordres til at føre en logbog, som studerende kan udfylde løbende under deres praktik. Her kan de dokumentere, hvordan de har anvendt teorien i praksis gennem konkrete eksempler(f.eks. samtaler med kollegaer, analyse af opgaver, observation afprøvning af værtøjer og tiltag).

Download “Skabelon” du skal bruge når du søger merit


[1] Hvis du søger om merit til praktikken inden du har bestået prøverne, men vi vurderer, at du kan tildeles merit når du har bestået prøverne, vil du blive givet et tilsagn om merit. Hvis du får et tilsagn om merit, vil du, når du har bestået de påkrævede prøver på uddannelsen, modtage et brev med den endelige tildeling af merit.

Link til at søge Merit for praktikken:

https://eadania.dk/xtra/studiesekretaer-merit-for-praktik/

Læringsmålene for temaet ”Praktik” består af:

Det er læringsmålene du skal kunne dokumentere du har erhvervet dig på baggrund af din erhvervserfaring i din virksomhed, for at opnå merit for praktik:

  • Viden

  • Den studerende har:  

    • Forståelse for praktikvirksomhedens forretning  

    • Udviklingsbaseret viden om service- og oplevelseserhvervenes selskabs- og organisations-, markeds-, konkurrenceformer samt forståelse for virksomheders vision, mission, mål og værdier  

    • Forståelse for den forretningsmæssige og juridiske praksis og central anvendt teori og metode i service- og oplevelsesvirksomheder og deres anvendelse heraf. 

  • Færdigheder

  • Den studerende kan: 

    • anvende centrale metoder og redskaber fra service- og oplevelseserhvervet til at indsamle data og beskrive udvalgte udfordringer i praktikvirksomheden  

    • vurdere praksisnære udfordringer og indsamle viden til løsning af arbejdsopgaver og funktioner  

    • formidle praksisnære udfordringer og løsningsmuligheder for praktikvirksomheden på taktisk og operationelt niveau 

  • Kompetencer

  • Den studerende kan:  

    • indgå i praktikvirksomhedens drift og håndtere udviklingsorienterede situationer i et fagligt og tværfagligt samarbejde  

    • i en struktureret sammenhæng udarbejdes et projekt med omdrejningspunkt i en praksisnær problemstilling, hvor tilegnet ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet indgår  

    • identificere faglige og personlige mål under praktikforløbet 



Kontakt os

Marianne Mensal, programchef for Serviceøkonomen
marianne@asnaes-vangstrup.dk
+ 45 70 23 48 00

Location
123 Demo Street
New York, NY 12345