Program for dagen og link til Zoom
I dag skal I lære om værdien i at kunne “networke” og således skabe et godt netværk.
Vi mødes i Zoom kl. 09:00 på følgende link: https://eadania-dk.zoom.us/j/61496023369
Teori: Netværk
Need to know/Pensum: Lederindsigt, Håndbog for Networking
Nice to know/Supplerende læsning: Finansforbundet, Gode råd til at netværke + Ballisager, 5 Tips til at netværke + Harvard Business Review, How leaders create and use networks
Formålet med dagens undervisning
Formålet med dagen er at forstå betydningen og vigtigheden af at kunne etablere netværk inden for organisationen og uden for organisationen samt professionelt og privat. Dette inkluderer at øge din viden om netværkets fordele, forstå de forskellige typer netværk, og aktivt deltage i netværksaktiviteter.

Hvad karakteriserer et netværk og hvad er formålet?
Et netværk er ikke kun en liste over kontakter, men en dynamisk gruppe af mennesker, der er forbundet gennem fælles interesser, formål eller mål. Det omfatter både formelle og uformelle forbindelser, og det kan være både professionelt og personligt. Et netværk kan bestå af kolleger, brancheeksperter, venner, familie eller endda tilfældige bekendtskaber. Formålet med et netværk kan variere, men det inkluderer typisk at opbygge relationer, dele viden og erfaringer, skabe muligheder for samarbejde og støtte hinanden professionelt eller personligt.
Man skelner typisk mellem to typer af netværk:
1. Nære forbindelser: Disse omfatter nære relationer, såsom venner, familiemedlemmer og nære kolleger, der er dybt forankret i ens personlige og professionelle liv. Disse relationer er karakteriseret ved tillid, gensidig støtte og hyppig interaktion. Perifære forbindelser: Dette omfatter mere overfladiske eller løse relationer, såsom bekendtskaber, tidligere kolleger eller folk, man har mødt gennem sociale arrangementer. Disse relationer er mindre intense og involverer sjældnere interaktion, men kan stadig være værdifulde for at udvide ens netværk og adgang til ressourcer og muligheder.
2. Formelle netværksgrupper: er organiserede grupper, der har til formål at lette netværksdannelse og samarbejde blandt medlemmerne. Disse grupper kan være branchefokuserede, geografisk baserede eller tematiske og mødes regelmæssigt for at udveksle viden, erfaringer og ressourcer. De kan være værdifulde for karriereudvikling, faglig vækst og til at udvide ens professionelle cirkel.
Denne specificering giver en klarere forståelse af de to typer netværk og deres karakteristika, hvilket kan være nyttigt ift. at navigere i ens netværksstrategi. Se her en kort video, hvor disse to typer bliver opsummeret!
Kilde: NetværksAkademiet
Hvordan kommer man igang?
For at starte netværksopbygning er proaktivitet og engagement afgørende. Dette indebærer deltagelse i arrangementer, relevante online grupper, initiering af kontakt til potentielle forbindelser og åbning for nye netværksmuligheder. Uanset tilgangen er fokus at etablere dybe relationer med dem, der tilføjer mest værdi. Det handler om at omdanne kontakter til meningsfulde forbindelser. Når det kommer til valg af netværksgruppe, kan det dog være udfordrende at vælge blandt det store udbud og finde den, der passer bedst til ens behov. Enhver motivation for at deltage i et netværk skal være forankret i dine personlige eller forretningsmæssige mål for vækst. Derfor er det vigtigt, at valget af netværk understøtter dine strategiske målsætninger.
- Og hvordan bidrager man til et netværk?
At bidrage til et netværk indebærer at dele viden og erfaringer, støtte andre medlemmer, facilitere forbindelser, deltage aktivt i aktiviteter og opretholde en positiv attitude. Gennem disse handlinger kan man ikke kun styrke ens eget netværk, men også bidrage til at skabe en gavnlig og støttende netværkskultur.
Kilde: NetværksAkademiet

Dale Carnegie og netværk
Dale Carnegies bog "How to Win Friends and Influence People", udgivet i 1936, er et klassisk værk inden for personlig udvikling og sociale interaktioner, selvom den blev skrevet for flere årtier siden. Titlen dukker ofte op, når der diskuteres emner som personlig udvikling og sociale færdigheder, og det er med god grund.
Dale Carnegies principper, er fundamentale for enhver form for interaktion, herunder netværksdannelse. Når man opbygger et netværk, er det afgørende at kunne opbygge tillidsfulde relationer, forstå andres perspektiver, lytte aktivt og kommunikere effektivt - alle disse principper er centrale elementer i Carnegies bog. Ved at anvende disse principper kan man styrke ens evne til at skabe og vedligeholde meningsfulde forbindelser inden for ens netværk, hvilket kan føre til gensidig støtte, samarbejde og vækst både professionelt og personligt.
Kilde: Håndbog i networking, lederindsigt.dk
10 Bud på en god Netværker
1. Er åben for at møde nye mennesker - og nysgerrig ang. andre mennesker, ny viden mm.
2. Har mod til at spørge (Fx. om hjælp)
3. Er god til at lytte
4. Kan håndtere fortrolighed og skabe tillid
5. Er oprigtig, nærværende og ærlig
6. Påtager sig ansvar for netværkets værdier (gruppen, fortroligheden)
7. Bruger netværket strategisk og målrettet. Herunder brug af teknologier og sociale medier
8. Prioriterer sine netværk højt - forstår at det er en investering i fremtiden
9. Har tålmodighed. Opbygning af sociale relationer tager tid
10. Vedligeholder, udvikler og udbygger sit netværk
Kilde: Copyright LederIndsigt A/S

Familiaritetsprincippet af Melody Wilding
Ifølge Melody Wilding er networking en kompleks proces, der kræver både øvelse og evne. Dog kan selv dine mindst bekendte forbindelser forvandles til værdifulde netværksmuligheder ved hjælp af en enkel teknik kaldet "the mere exposure effect" eller familiaritetsprincippet. Denne psykologiske teori postulerer, at gentagen eksponering for en person, en idé eller et objekt gradvist øger ens positive holdning over for dem. Med andre ord vil du sandsynligvis begynde at synes bedre om en person, jo mere tid du bruger sammen med dem. Dette princip kan være særligt nyttigt inden for networking, da det understreger vigtigheden af at opbygge og vedligeholde relationer over tid for at styrke ens netværk.
Rund dagen af med denne TED-talk, om hvorfor det er betydningsfuldt at skabe et meningsfyldt netværk.
Har du lyst til at følge med i, hvad der sker i Hospitalitybranchen? Vil du gerne have mere indsigt i alt der vedrører den bæredygtige dagsorden? Så husk at holde øje med om der bliver uploadet artikler, links m.m. Det er ikke et krav, at du læser med, men det vil bidrage positivt til dit studie at du har 'fingeren på pulsen'. Vi kommer også til at koble relevante emner til undervisningen. Du er selv velkommen til at bidrage med indlæg - send det til Marianne og så sørger hun for at få det uploadet. God læselyst.