Program for dagen og link til Zoom

I dag er der fokus på, hvordan oplevelsesvirksomheder virker i sammenhæng mellem Balance scorecard og kost- og profitcentre.

Dette er et emne I skal have to gange undervejs med forskellige fokuspunkter.

Vi mødes i Zoom kl. 09:00 på følgende link: https://eadania-dk.zoom.us/j/61240285520

Teori: Sådan virker oplevelsesvirksomheder sammenhæng mellem balance scorecard - kost og profitcentre #1

Formålet med dagens undervisning

Du opnår viden om kost- og profitcentre i organisationer, og færdighed om de forskellige roller og mål i afdelingerne og dermed kompetence til i fællesskab at være succesfuld i udførslen af strategien.​

Pensum for i dag

​Thorsvik, J., & Jacobsen, D. I. (2005). Hvordan organisationer fungerer. København: Gyldendal akademisk. 

​Vangstrup, A. (2023). ØKONOMI OG INDTÆGTSSTYRING FOR OPLEVELSESERHVERVET. København: Lindhardt og Ringhof Forlag A/S. 

Sådan virker oplevelses virksomheder​

​Det giver forståelse for hvor en handling/proces/standard i driften har betydning for det samlede resultat og at man ved, hvorfor man gør som gør,  så man lykkes i fællesskab.

Alle virksomheder er opdelt i profit- og kostcentre. ​Faget giver forståelsen for hvordan den enkelte medarbejder i driften, har en stor indflydelse på det samlede resultat i det enkelte kost- og profitcenter.  

Balance score card​

Balanced Scorecard (BSC) er et strategisk styringsværktøj udviklet af Robert S. Kaplan og David P. Norton. Formålet med BSC er at give en vurdering af virksomhedens drift, ved at anvende både finansielle og ikke-finansielle målinger, hvilket hjælper organisationer med at oversætte strategi til handling og overvåge virksomhedens præstationer ud fra flere perspektiver.

Økonomi

  • Nøgletal​

  • Omsætningsfordeling​

  • Udgiftsstyring​

  • Pakke huset​

  • Fordeling af gæstetyper​

  • ´Segmentsammenstød´

Oplevelse

  • Overholde oplevelseskvalitet​

  • Bidrage til udvikling af produkt​

  • Kvalitets målpunkter​

  • Videregivelse af feedback​

  • Opfølgning på gæsteoplevelse

Her til højre kan du se en visuel repræsentation af Balance Score Card

Medarbejdere

  • Udvikling af kompetencer​

  • Opsøge viden​

  • Dele viden og erfaring​

  • Sidemandsoplæring​

  • Kendskab til funktioner ​

  • Forståelse for roller​

  • Udveksling af information

Omgivelser

  • Del af lokal samfund​

  • Formidle virksomheden​

  • Overholde krav fra myndigheder ​

  • Samarbejde med leverandører ​

Hvordan organisationer fungerer

Her er en kort beskrivelse af det strategiske, taktiske og operationelle niveau i en organisation.

Strategisk Niveau:

  • Definition: Det overordnede ledelsesniveau, der beskæftiger sig med langsigtet planlægning og mål for organisationen.

  • Fokus: Vision, mission, langsigtede mål og overordnede strategier.

  • Beslutningstagere: Topledelsen, såsom CEO og bestyrelse.

  • Eksempel: Beslutning om at gå ind på nye markeder eller udvikle nye produkter.

Taktisk Niveau:

  • Definition: Mellemlederniveauet, der omsætter strategiske mål til specifikke, kortsigtede planer og projekter.

  • Fokus: Implementering af strategier, ressourcefordeling og koordinering af afdelinger.

  • Beslutningstagere: Mellemledere, såsom afdelingschefer.

  • Eksempel: Udvikling af marketingkampagner eller forbedring af interne processer for at støtte overordnede strategiske mål.

Operationelt Niveau:

  • Definition: Dag-til-dag ledelsesniveauet, der fokuserer på effektiv drift og gennemførelse af specifikke opgaver.

  • Fokus: Udførelse af daglige aktiviteter, kortsigtede mål og produktionsplaner.

  • Beslutningstagere: Førstelinjeledere og supervisorer.

  • Eksempel: Planlægning af daglige arbejdsopgaver, kvalitetskontrol og personaleledelse.

Disse tre niveauer arbejder sammen for at sikre, at organisationens langsigtede vision realiseres gennem effektive planer og daglige operationer.

Se her en video for at opsummere din viden!

Kost- og profitcentre #1​

Et profitcenter er en afdeling eller enhed i en organisation, der har ansvaret for både omkostninger og indtægter. Formålet er at generere profit. Et kostcenter er en afdeling eller enhed i en organisation, der har ansvaret for omkostningerne men ikke direkte for indtægterne. Formålet er at kontrollere og reducere omkostningerne.

Har du lyst til at følge med i, hvad der sker i Hospitalitybranchen? Vil du gerne have mere indsigt i alt der vedrører den bæredygtige dagsorden? Så husk at holde øje med om der bliver uploadet artikler, links m.m. Det er ikke et krav, at du læser med, men det vil bidrage positivt til dit studie at du har 'fingeren på pulsen'. Vi kommer også til at koble relevante emner til undervisningen. Du er selv velkommen til at bidrage med indlæg - send det til Marianne og så sørger hun for at få det uploadet. God læselyst.


Jespers Torvekøkken er et godt eksempel på en virksomhed, der i høj grad baserer deres forretning på at drive kostcentre for andre virksomheder.  Når Jespers Torvekøkken driver en kantine i et andet firma, vil det være et profitcenter for Jespers Torvekøkken, men et kostcenter for den virksomhed, hvor kantinen er placeret. Derfor bliver driften også mere kompleks, idet personalet skal varetage både rollen som kost- og profitcenter.

Sidste nyt fra branchen