Dag 1


Velkommen til første dag på dit nye studie: Service - og oplevelsesøkonom

Formålet med uddannelsen er at kvalificere den uddannede til at kunne deltage i arbejde med at udvikle, planlægge, realisere og levere service- og oplevelsesydelser nationalt og internationalt i virksomheder og organisationer inden for service, ferie- og erhvervsturisme samt hotel og restaurant. Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende betegnelsen Service- og oplevelsesøkonom AK (AP Graduate in Service and Experience Management). 

Vi har lagt meget energi i, at undervisningen bliver involverende og nærværende. Derfor har vi også udarbejdet nogle få regler for vores virtuelle timer sammen.

  • Vi har alle sammen kameraet tændt - det har vi fordi det er svært at afkode hinanden, når vi kommunikerer uden at kunne se hinanden, hvilket kan lede til misforståelser m.v.

  • Vi er aktive i øvelserne og i gruppearbejdet for det skylder vi hinanden.

  • Vi er nysgerrige og stiller spørgsmål, hvis der er noget vi har brug for at vide eller få uddybet.

  • Vi håndterer de informationer vi får om virksomhederne og hinanden med respekt og fortrolighed.

Oversigt over forløbet, link til Zoom og 1. semesters bogliste

Lidt om faget: Service & oplevelser med fokus på bæredygtig drift

Dette fag handler om gæsten. Du undersøger din virksomhed ud fra gæstens perspektiv. Det gør du ved at gå i dybden med gæsterejsen og analysere de kontaktpunkter, jeres gæster berører. Formålet er at udvikle din forståelse for feltet mellem service, oplevelser og værtskab. Du får udvidet dine kompetencer i forhold til at kortlægge og udvikle tiltag, der skaber værdi for virksomheden og dens gæster.

Alle vegne hører vi om bæredygtighed og grøn omstilling. Som en naturlig del af undervisningen skal vi tale om, hvordan vi løbende kan bidrage til den bæredygtige dagsorden.

Hvad bliver dit udbytte?

  • Anvende centrale teorier, modeller og værktøjer til udvikling af service, oplevelser og værtskab.

  • Vurdere & formidle praksisnære problemstillinger og opstille og udvælge løsningsmuligheder i feltet mellem service, oplevelse og værtskab.

  • Øger din viden om din virksomheds styrker og udfordringer og kan vurdere hvilken type af service som skaber værdi for dine gæster.

  • Analysere og kortlægge gæsterejsen med et ude fra og ind perspektiv og opnå aktuel indsigt omkring egen virksomheds mulige tiltag for udvikling.

  • Måling af gæste tilfredshed og hvordan gæste feedback anvendes i praksis, for at forbedre og udvikle gæsteoplevelsen. 

  • Anvende teori og værktøjer i praksis mhp. at udvikle oplevelser, der skaber loyale gæster.

Oplevelseserhvervet omfatter brancher, der fokuserer på at levere mindeværdige oplevelser som en central del af deres forretningsmodel. Serviceoplevelser og værtskabet er afgørende faktorer inden for oplevelseserhvervet og påvirker direkte gæstens opfattelse af oplevelsen.

Serviceoplevelser refererer til gæstens møde med en serviceudbyder, hvilket inkludere alle aspekter af gæstens rejse fra første kontaktpunkt til afslutning af tjenesten. Målet er at overskride gæstens forventninger og skabe en positiv, mindeværdig oplevelse.

Værtskab er en del af serviceoplevelsen og indebærer at tage imod og pleje jeres gæster med fokus på at skabe en varm og indbydende atmosfære. Målet er at sikre, at gæsterne føler sig velkomne og taget hånd om. I sidste ende fremme kundetilfredshed, loyalitet og positiv omtale.

Bæredygtig drift tager udgangspunkt i at drive en virksomhed med hensyn til miljømæssige, sociale og økonomiske faktorer. Inden for service og værtskab inkluderer dette valg eksempelvis bæredygtige råvarer, energieffektivitet og ansvarlig forretningspraksis, hvilket tilføjer en ekstra dimension til kundeoplevelsen for dem, der værdsætter bæredygtighed.

Sammenfletningen af disse begreber kan skabe unikke, bæredygtige og mindeværdige interaktioner mellem virksomheder og gæster, og ved at integrere bæredygtige driftspraksisser kan virksomheder bidrage positivt til samfundet og miljøet.

Teori: Begreber til service & oplevelser

Fordyb dig ydeligere i teori om oplevelsesøkonomi og læs følgende kapitel om “Forbrugeren i oplevelsesøkonomien” i Oplevelsesøkonomi af Jan Halberg Madsen.

Valgfag Sydafrika 2025

Lidt om os

Dania er et regionalt organiseret erhvervsakademi, som har fokus på at bidrage til bæredygtig vækst og udvikling i alle lokalområder i tæt samarbejde med erhvervslivet, kommunerne og andre aktører. Dania udbyder praksisnære uddannelser, der til en hver tid matcher arbejdsmarkedets behov. Uddannelserne baserer sig på nyeste viden, et læringsmiljø kendetegnet ved høj involvering af de studerende samt et tæt samarbejde med eksterne aktører om projekter og anvendt forskning. Vi ser de ordinære uddannelser og efter‐ og videreuddannelse i et tæt samspil til understøttelse af de studerendes kompetenceudvikling og karriereveje.

Asnæs & Vangstrup er professionelle rådgivere, formidlere og facilitatorer inden for hotel - og restaurationsbranchen. Vi omtales tit som Danmarks førende videnscenter inden for hospitality. Vi er drevet af nysgerrighed og et ønske om at løfte branchen for værtskab til den anerkendelse, den fortjener. Vores rådgivning, analyse og undervisning er funderet i forskning, teori og praktiske erfaringer.

Asnæs & Vangstrups undervisere, som du vil møde under denne uddannelse

  • Gry Asnæs

    Partner

  • Annette Vangstrup

    Partner

  • Pernille Raagaard-Glad

    Partner

  • Marianne Mensal

    Programansvarlig for Service- og oplevelsesøkonomen

    Konsulent og underviser

  • Egill Hauch

    Konsulent og underviser

  • Louise Leelo Nielsen

    Konsulent og underviser

  • Marie Louise Larsson

    Konsulent og underviser

  • Marie Elley

    Konsulent og underviser

  • Tobias Elkjær

    Tobias Elkjær

    Konsulent og underviser

Danias undervisere, som du vil møde under denne uddannelse

  • Tina Knuth

    Studiekoordinator

  • Torben Underlin

    Underviser

  • Karen Marie Saaby Nielsen

    Underviser