Dag 11

Program for dagen + Zoomlink | Teori: Oplevelseskompasset | Sidste nyt fra branchen


Program for dagen og link til Zoom

I dag har vi fokus på teori om Oplevelseskompasset.

Vi mødes i Zoom kl. 09:00 på følgende link: https://eadania-dk.zoom.us/j/66791203441

Meeting ID: 667 9120 3441

Teori: Oplevelseskompasset

Need to know/Pensum: Skab oplevelser s. 46-52 &  Oplevelsesøkonomi s.49-59

Formålet med dagens undervisning

At du får viden om, hvordan du systematisk kan udvikle, tilrettelægge eller identificere en oplevelse med afsæt i ’Oplevelseskompasset’

Oplevelseskompasset

Den horisontale akse viser gæsternes deltagelse i oplevelsen, hvorimod den vertikale akse viser gæstens oplevelsesværdi. En høj oplevelsesværdi/tilegnelse kommer til udtryk, når gæsten er beskæftiget og oplevelsen siver ind i gæstens bevidsthed. En lav oplevelsesværdi/opslugthed kommer derimod til udtryk, når gæsten fordyber sig og bliver følelsesmæssigt berørt - og/eller gæsten bliver virtuelt eller fysisk en del af oplevelsen. Omvendt kan oplevelseskompasset også benyttes til at identificere målgruppens behov, ved at analysere købs - og adfærdsmønstre. Dette kan bruges fremadrettet til at bedre rette oplevelser mod den rette målgruppe.

Nedenfor kan du se oplevelseskompasset forklaret med 2 eksempler

Teoretikerne Pine og Gilmore (2009) har udviklet oplevelseskompasset med det formål at skabe en systematisk forståelse af, hvordan en effektiv oplevelse kan identificeres og konstrueres. Kompasset illustrerer forbrugerens deltagelse og engagement i fire forskellige oplevelsessfærer. Disse er i sidste ende det, der definerer kernen i målgruppen for oplevelsen.

De to akser danner tilsammen fire oplevelsessfærer: Underholdning, uddannelse, æstetik og eskapisme. Underholdning kendetegnes ved passiv deltagelse, hvor man blot modtager og nyder underholdningen. I lighed med underholdning er uddannelse noget, man tilegner sig, men det kræver aktiv deltagelse og engagement for at lære. Eskapisme er hvor tid og rum synes at forsvinde, hvilket kræver både aktiv deltagelse og fuldstændig fordybelse. En æstetisk oplevelse derimod, som f.eks. en gåtur i smuk natur, kræver kun fuldstændig fordybelse og ikke nødvendigvis aktiv deltagelse.

Se her en video om oplevelseskompasset

Pine & Gilmore mener, at den ideelle oplevelse indeholder elementer fra alle fire dimensioner i oplevelseskompasset. En fuldendt oplevelse placeres derfor centralt i figuren og refereres også til som "det centrale punkt" eller "sweet spot".

Klik her for at downloade et arbejdsark med oplevelseskompasset

Har du lyst til at følge med i, hvad der sker i Hospitalitybranchen? Vil du gerne have mere indsigt i alt der vedrører den bæredygtige dagsorden? Så husk at holde øje med om der bliver uploadet artikler, links m.m. Det er ikke et krav, at du læser med, men det vil bidrage positivt til dit studie at du har 'fingeren på pulsen'. Vi kommer også til at koble relevante emner til undervisningen. Du er selv velkommen til at bidrage med indlæg - send det til Marianne og så sørger hun for at få det uploadet. God læselyst.

Sidste nyt fra branchen