Program for dagen og link til Zoom
Velkommen til første ‘skriveværksted’
I dag vil du blive introduceret til akademisk skrivning samt få en indledende gennemgang af, hvordan du udarbejder en god og fængende problemformulering.
Vi mødes i Zoom kl. 9:00 på følgende link: https://eadania-dk.zoom.us/j/66791203441
Meeting ID: 667 9120 3441
Teori: Metode og Projektskrivning
Formål med dagens undervisning
Efter dette skriveværksted har du fået…
En forståelse for, hvorfor akademisk sprogbrug er vigtigt.
Indsigt i, hvad godt, akademisk sprog egentlig indebærer.
Et kendskab til good practice/bad practice i forhold til akademisk sprogbrug.
En overordnet forståelse for, hvordan du udarbejder en problemformulering
Klik her for at downloade en introduktion til projektskrivning og udarbejdelse af problemformulering

Forskellige fokus områder i dag
I dag er der forskellige fokusområder inden for skrivning og kommunikation:
Klart og videnskabeligt sprog: Det er vigtigt at anvende et sprog, der er præcist og videnskabeligt, når man formidler komplekse emner eller analyser.
Fag-begreber: Brugen af specifikke fag-begreber er afgørende for at præcisere og kommunikere inden for et bestemt fagområde på en præcis og klar måde.
Brugen af 'jeg': Det er vigtigt at være opmærksom på brugen af den personlige pronomen 'jeg' i akademisk skrivning og at sikre, at det anvendes korrekt og passende i forhold til formålet med teksten.
Sådan argumenterer du: Det er essentielt at kunne opbygge og præsentere overbevisende argumenter baseret på logik, evidens og kildekritik for at støtte ens påstande og konklusioner.
Meta-kommunikation: Meta-kommunikation, eller kommunikation om kommunikation, er vigtig for at sikre forståelse og klarhed i skriftlig formidling. Dette kan omfatte forklaringer af terminologi, struktur eller formål med teksten.
Det gode afsnit: Et godt afsnit er velstruktureret, sammenhængende og tydeligt i sin formidling af ideer eller information. Det bør indeholde en klar introduktion, relevante detaljer og en præcis konklusion for at opnå effektiv kommunikation.
Problemformuleringen
I problemformuleringen præciserer du de specifikke problemer, som den skriftlige fremstilling vil udforske. Dette tjener til at introducere læseren for projektets formål og hjælper os med at komme i gang med projektet. Projektet skal nøje adressere problemformuleringen uden at gå ud over dens rammer. Desuden bruges problemformuleringen til at afgrænse det faglige problemområde, så projektet kan overholde de nødvendige forudsætninger. Med andre ord skal en underviser eller censor kunne bekræfte, at problemformuleringen er relevant inden for det pågældende fag, hvor opgaven udføres. En problemformulering behøver ikke nødvendigvis at være formuleret som et spørgsmål. Det kan dog være en fordel, især hvis du ikke arbejder med en hypotese, da det vil lette processen med at besvare problemformuleringen i konklusionen.
Så, hvad kendetegner en god problemformulering?
Tænk over følgende, når du skal til at skrive din problemformulering:
Er emnet relevant ift. fagområdet?
Er emnet af nuværende interesse?
Er det realistisk at kunne afdække emnet inden for tidsrammen?
Bygger emnet videre på viden, som du allerede har?
Vil du kunne orke at arbejde intensivt med emnet gennem en hel hovedopgave?
Vil det være en fordel for din videre karriere at have beskæftiget sig med emnet?
Tænk over, at det skal være en styrepind for hele din opgave
Er akademisk relevant for din opgave og emne
Den skal være interessant, og undrende - ikke mindst for dig!
Sætter kursen i forhold til argumentation, fortolkning og evaluering.
Du kan konkludere noget ud fra den.
Den er sprogligt præcis, kortfattet og komprimeret.
Nedenfor er nogle kriterier, der gør din problemformulering vellykket

HUSK også…
At skrive en problemformulering er en proces, og det kan tage længere tid at lave en god problemformulering, hvorfor du bør forsøge at lave en problemformulering, der er så præcis og konkret som muligt. På denne måde kan du sætte retningen for din opgave. Det er vigtigt at huske på, at HVIS du ændrer i problemformuleringen undervejs, risikerer du imidlertid også at skulle ændre i afgrænsning/metode/ undersøgelsesdesign/dataindsamling/konklusion osv. Husk også, at ændringer skal cleares med din underviser/vejleder
Forudsætningsopgave 3
I dag bliver du også introduceret til forudsætningsopgave 3, som har deadline d. 17/4 kl. 12.