Program for dagen og link til Zoom
I dag skal vi have fokus på at samarbejde på tværs af forskellige adfærdsprofiler. Det handler om at arbejde effektivt sammen med mennesker, der har forskellige personligheder, tilgange til problemløsning og kommunikation. Det indebærer at forstå og respektere diversiteten i ens team og finde måder at kommunikere og samarbejde på, der tilgodeser jer alle.
Vi mødes på Zoom kl. 9:00 på følgende link: https://eadania-dk.zoom.us/j/61496023369
Teori: Adfærdsforståelse
Need to know/Pensum: Nordisk Servicesyn kapitel 4
Nice to know/Supplerende læsning:
Formålet med dagens undervisning
Du vil udvikle evnen til at analysere, vurdere og anvende strategier til at samarbejde på tværs af forskellige adfærdsprofiler. Dette indebærer forståelse for og respekt for diversiteten i teamet samt at finde effektive måder at kommunikere og samarbejde på, der imødekommer alles behov og præferencer.

Adfærdsforståelse
At forstå adfærd indebærer at lære mere om både din egen - og dine kollegers måde at handle på. Dette giver en dybere indsigt i, hvordan vi interagerer med hinanden, og hvordan du kan bruge denne viden til at forbedre dine arbejdsrelationer og hverdag.
Vi besidder alle unikke kvaliteter, der bidrager til vores trivsel og udvikling på arbejdspladsen. Det handler grundlæggende om at opbygge tillid, skabe tryghed og ønske det bedste for hinanden, selv når vi står over for store udfordringer og travle dage. Ved at være bevidst om din egen adfærd og dens indflydelse på dine omgivelser, kan du bedre håndtere de udfordringer, du møder på arbejdspladsen.
Ved at identificere styrker hos hinanden og fokusere på dem, kan vi øge vores engagement og trivsel på et personligt niveau samtidig med, at vi styrker det kollegiale fællesskab. Dette bidrager til en mere positiv og produktiv arbejdskultur.
Med bevidsthed om jeres egen adfærd:
Kan I bedre genkende og udnytte jeres styrker og svagheder
Kan I få en øget rummelighed for andres styrker og svagheder
Kan I lære at kommunikere på en måde, hvor I “taler modtagerens sprog”
Tal ind i personligheder! Et af de stærkeste elementer for at trives i samarbejdet med hinanden, på arbejdspladsen, er jeres bevidsthed om jeres egne og andres styrker.
Vi arbejder meget forskelligt, hvilket gør bevidstheden om måden vi tilgår opgaver på, vigtig for jeres engagement og generelle trivsel. At være opmærksom på denne viden, bidrager også til tolerancen for forskellige adfærds - og reaktionsmønstre, der er anerledes end dine egne.
Din naturlige adfærd kommer ofte til udtryk, når I står over for jeres modsætninger, hvor I nemt kan blive irriteret og reagere utilsigtet, hvilket kan gøre det svært at samarbejde.
Hvis I undskylder drænende adfærd med en forklaring, i stil med ”det er altså bare sådan jeg er” glemmes det ansvar I har for jeres egen adfærd, og påvirkning på de omkring jer. En manglende bevidsthed om egen adfærd og reaktioner, kan dræne andre for energi og skabe konflikter.

Adfærdsprofilerne og deres karakteristika
Når man diskuterer adfærd, anvendes typisk fire forskellige arketyper som referencepunkter. Det er vigtigt at forstå, at vi alle har elementer af hver arketype i os, men vi har typisk en primær profil, som vi genkender, især i udfordrende situationer. En af de mest betydningsfulde faktorer i denne sammenhæng er bevidstheden om vores egne og andres styrker. Det er blevet klart, at når vi identificerer og fokuserer på vores styrker, kan det øge både engagement, trivsel og glæde, både hos os selv og hos andre.
DEN RØDE PROFIL
Er målrettet og præstationsorienteret
Går gerne alene i front
Søger fuld indflydelse på tingene
Er hurtig til at straffe og belønne
Typisk svaghed: vedkommende vil alting selv, og derfor har svært ved at samarbejde.
DEN GULE PROFIL
Er udadvendt og fuld af energi
Er ikke bange for at løbe en risiko eller gribe chancen
Kan lide frihed til selv at skabe
Typisk svaghed: Uforudsigelighed fordi vedkommende ofte tænker hurtigt, og skifter mening med samme hast. Kan være langt foran alle andre.
EN BLÅ PROFIL
Er detaljeorienteret
Er logisk og fornuftig
Er vedholdende og viljestærk
Sætter pris på rutiner og procedurer
Er bange for at lave fejl
Typisk svaghed: manglende mod angsten for at lave fejl. Vedkommende vil gerne have styr på alt.
DEN GRØNNE PROFIL
Er omsorgsfuld og hjælpsom
Er sensitiv over for andres følelser
Er ikke bange for at hjælpe andre
Er samarbejdsorienteret
Typisk svaghed: vedkommende er let at tromle, da man godt kan være lidt tilbageholden.
Proaktiv og reaktiv kommunikation
Din adfærd påvirker din kommunikation og den måde man generelt kommunikerer på ender ofte ud i, at enten have Reaktiv eller Proaktiv karakter
Reaktiv adfærd udtrykkes typisk ved:
at man ofte bliver påvirket af de fysiske omgivelser
at hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, bliver man typisk indelukket og defensiv.
at ens følelsesliv baseres på andre menneskers optræden og væremåde
Individer, der har tendens til at reagere reaktivt, erkender ofte ikke ansvaret, men lader omgivelserne være afgørende for udfaldet!
Proaktiv adfærd udtrykkes typisk ved:
at man erkender sit ansvar
at man ikke skyder skylden på omgivelserne, livsbetingelserne eller sin opdragelse/opvækst
at ens væremåde er et produkt af et bevidst valg baseret på egne værdier - og er ikke baseret på følelser alene.
Individer, der har tendens til at reagere proaktivt, anerkender sit ansvar og skyder ikke skylden på nogen eller noget!

Se en video om at være proaktiv og reaktiv i sin kommunikation for at runde dette emne af!
Har du lyst til at følge med i, hvad der sker i Hospitalitybranchen? Vil du gerne have mere indsigt i alt der vedrører den bæredygtige dagsorden? Så husk at holde øje med om der bliver uploadet artikler, links m.m. Det er ikke et krav, at du læser med, men det vil bidrage positivt til dit studie at du har 'fingeren på pulsen'. Vi kommer også til at koble relevante emner til undervisningen. Du er selv velkommen til at bidrage med indlæg - send det til Marianne og så sørger hun for at få det uploadet. God læselyst.