Det Akademiske Support Program

Service- og oplevelsesøkonomen

Hvad er udbyttet af supportprogrammet ?

Hos Asnæs & Vangstrup har vi mere end 20 års erfaring med, at læring som er direkte forbundet med det daglige arbejde, kan være lettere at omsætte til praksis og skabe værdi i virksomheden. Når studerende har mulighed for at anvende deres teoretiske viden i det daglige arbejde, bliver læringen aktiveret eller implementeret, hvilket resulterer i bedre resultater for både den studerende og virksomheden.

På uddannelsen inspirerer vi den studerende og virksomheden til at integrere den teoretiske læring i det daglige arbejde.

På den måde aktiveres læringen. Dette giver ikke kun de studerende en større faglig udvikling, men sikrer også, at virksomheden drager nytte af ny viden og friske perspektiver.

MEN det er begrænset hvad man man nå i undervisningen derfor har vi udviklet et supportprogram, således at man helt målrettet kan arbejde med den studerendes udvikling af egen praksis.

Supportprogrammet tilbyder:

Eksempler på forskellige emner til brug for sammensætning af det individuelle Supportprogram:

  • Leder supportprogram

    • Formålet er at udvikle de ledelseskompetencer, der er nødvendige for at lykkes som leder fx.

      • Selvrefleksion: Hjælpe den studerende med at forstå egne styrker, svagheder og adfærdsmønstre.

      • Emotionel intelligens: Udvikle evnen til at forstå og håndtere egne og andres følelser.

      • Kommunikation: Forbedre evnen til at kommunikere effektivt både mundtligt og skriftligt.

      • Konfliktløsning: Lære at håndtere og løse konflikter på en konstruktiv måde.

      • Strategisk tænkning: Udvikle evnen til at tænke langsigtet og sætte mål.

      • Delegering: Lære at delegere opgaver og ansvar effektivt.

      • Motivation: Lære at motivere og inspirere medarbejdere.

      • Organisationskultur: Forståelse for forskellige organisationskulturer og deres påvirkning på adfærd.

  • Akademisk supportprogram

    • Formålet er at udvikle akademiske kompetencer således at, man forberedes bedst muligt til videre studieliv herunder fx.

      • Akademiske skrivning

        • Klart, korrekt og videnskabeligt sprog.

        • Brug af fagbegreber.

      • Opbygning af opgaver

        • Evnen til at strukturere og fremstille projekter og rapporter systematisk og professionelt.

        • Dybdegående analyse: Hvordan man giver dybde i argumenterne. I stedet for at konkludere noget, så forklar hvorfor man når frem til konklusionen, herunder brug af data til at underbygge analysen.

        • Flere perspektiver: Metoder til at se emnet fra forskellige vinkler herunder diskutere fordele og ulemper ved forskellige teorier eller modeller.

        • Brug af understøttende afsnit der uddyber centrale begreber eller forklarer komplekse sammenhænge.

          • Kildeforståelse

            • herunder kritisk blik på egne kilder og diskuter eventuelle svagheder eller huller i argumentet.Opbyging af opgave

  • Personlig udvikling supportprogram

  • Formålet er at personlige kompetencer balancere medarbejderens hverdag mellem fritid, studie og arbejde

    • Time-management specielt designet for studerende i supportprogrammet, som hjælper dem til at strukturere deres tid effektivt mellem fritid, studie og arbejde.

    • Træning af nervesystemet med henblik på, at styrke den studerendes resiliens, som vil bidrage til evnen til at kunne navigere i modgang. Formålet er at sætte fokus på muligheden for selv at forebygge kronisk stress.

    • Studiementor fra A&V, som giver støtte til studiet og til at finde en god balance mellem studier og arbejde og støtter den studerende i et højt læringsudbytte som kombinere teori og praksis.

    • Adfærdsprofil - hvor de får personlig feedback på deres profil og læring om, hvordan den kan anvendes både professionelt og personligt.

Supportprogrammet skaber sammenhæng mellem den studerende, virksomheden og uddannelsen.

Supportprogrammet tilpasses den enkelte studerende og virksomhed alt efter behov.

Hvordan foregår det i praksis Den studerende matches med en coach fra A&V, som kan give personlig feedback og støtte til at udvikling gennem studiet.

Værktøjer som understøtter den studerendes læring og skaber værdi i virksomheden

  • Analyseværktøjk

  • Implementerings værktøjer til at virksomheden kan opnå nye perspektiver ved at lade den studerende prøve deres teoretiske tilgang af i praksis. Værktøjerne kan implementeres direkte i virksomheden.

  • FLOW værktøj Der udarbejdes spørgsmål ud fra temaer der er gennemgået i undervisningen, som er gode at stille medarbejderen og få en faglig check in på i hverdagen (survey exact?)

  • Feedbackværktøj fra de studerende om undervisningen og tydeliggørelse af deres ønsker og behov til at støtte dem yderligere

  • Proaktiv Kontakt med Marianne Mensal som er programansvarlig for uddannelsen

S

Særlige aktiviteter som kæder medarbejderen sammen med andre medstuderende

  • De studerende tildeles et studieteam med andre studerende fra supportprogrammet, som knytter dem sammen og skaber både et fagligt og socialt udbytte.

  • Der oprettes en “træningscafe”, hvor det virtuelt er muligt at mødes med medstuderende og sparre sammen om studiet, afprøvning af teori i praksis og fejre succeser eller dele udfordringer.

  • Der tilbydes 1 dag fysisk undervisning, pr. modul, som tager udgangspunkt i besøg i en virksomhed/cases/rollespil, hvor teorien fra undervisningen afprøves i praksis.

Indsatser der sikre medarbejderens selvudvikling under uddannelsen

  • Der tilbydes en DISC-adfærdsprofil efterfulgt af en session med en coach fra Asnæs & Vangstrup

Gode råd når du har en medarbejder på uddannelse

  1. Tildel en mentor for medarbejderen, som i hverdagen er tæt på driften og kan støtte med at navigere både fagligt og i forhold til arbejdspladsens kultur.

  2. Skab rum på arbejdspladsen til at der bliver mulighed for at medarbejderen kan afprøve det lærte fra undervisningen, det giver medarbejderen motivation og bidrager til et nyt perspektiv.

  3. Arrangér check ins mellem medarbejderen og virksomheden, hvor I kan diskutere deres læring og modtage feedback på, hvordan de anvender teorien i deres daglige opgaver.

  4. Vær nysgerrig på hvad medarbejderen har lært på uddannelsen ved at bruge spørgsmål som er udarbejdet specifikt til modulets fagområde.

  5. Støt medarbejderen i at reflektere over egen praksis ved at skrive logbog, under uddannelsen. Her skal medarbejderen dokumentere, hvordan de har anvendt uddannelsen i praksis og reflektere over egen udvikling og læring (f.eks. samtaler med kollegaer, analyse af opgaver, observation afprøvning af værtøjer og tiltag). Logbogen er et redskab til at søge merit for Praktik-temaet på uddannelsen (LÆS MERE HER)